Torben Kaas Maleri

Aftenglød 50*35 cm

Kategori:

Stemningsfulde malerier fra den gamle fiskerby

 

Efteråret har altid været min foretrukne periode. De våde fugtige farver gør stort indtryk på mig. Vinden har en bestemt tone. Det samme har himlen og regnen. Visheden om at noget slutter, og noget andet er ved at begynde, kan mærkes over alt. Sommerens hektiske virvar er ovre, og harmoni og ro sænker sig.
Jeg går ved stranden. Omkring havnen. Eller langs Skoleengen hvor jeg laver skitser med blyant på papir. Eller tager fotos, og går hjem i værkstedet og arbejder videre med motiverne. Altid i mange lag, både med pensel og med spartel.

Se en lille film her: https://www.youtube.com/watch?v=kk4_btLquiQ&list=PLDruvB85EE0U-YkYW2vh4HvGBsjw4_h1n&index=2

Bisserup

Bisserup har en magi som er svær at komme uden om.
Jeg er vel abstrakt naturalist, hvis nogen spørger. Men generelt bryder jeg mig ikke om ismer og kunstretninger. Kunst skal komme fra hjertet, og stikke dybt. Når jeg maler mine billeder er det blevet et meget personligt anliggende. Jeg er ydmyg over for opgaven, og jeg venter med glæde på inspirationen.

Processen

Et maleri er længe under vejs. Heldigvis. Det er processen som har den virkelige kvalitet. Ceremonien. For når et maleri bliver skabt, er det en højtidelig seance, som kræver imødekommenhed og vilje til at modtage, og give.
Selvom motivet er fundamentet, er det på ingen måde givet hvor det fører hen. Et hus. En horisont. En mark eller strand eng, er i begyndelsen konkret og fotografisk. Men allerede efter de første penselstrøg får de karakter, som på sin vis er i billedet hele tiden. Der forbliver de, og lever under alle de efterfølgende lag.
Selvom de knap nok kan skimtes. Alt tæller.
Jeg har igennem årene lært at lytte til billedet. Jeg tænker ikke så meget på resultatet undervejs. Jeg får at vide når det er færdigt. Hvis jeg selv prøver at presse billedet i en bestemt retning, går det som regel galt. Der er ingen smutveje eller hurtige løsninger.
Jeg arbejder helst med en palet af kraftige jordfarver. Gylden okker, orangegul, italiensk rød, brændt umbra, turkis grøn og kobolt blå. Duften af oliefarverne og terpentinen er med til at sætte processen i gang.

Inspiration også fra Oluf Høst

Den gamle ”naturpsalmist Oluf Høst” spøger dog hele tiden. Hans fokus på farvernes substans og stoflighed, er noget jeg vender tilbage til og husker.

2.500 DKK
Kategori: